Delen

​Welke invloed hebben artificiële zoetstoffen op onze gezondheid?

Het gebruik van artificiële zoetstoffen blijft populair. Maar welke invloed hebben deze zoetstoffen op onze gezondheid? Voorlopig is er geen duidelijk bewijs dat ze op lange termijn kunnen bijdragen tot gewichtscontrole en een betere gezondheid. En wat doen we met compensatiegedrag? Als je light drinkt of eet, compenseren we dat dan met iets extra omdat we denken gezond bezig te zijn?
Artificiële zoetstoffen zijn stoffen die voedingsmiddelen zoeter maken zonder suiker toe te voegen. Het succes van zoetstoffen ligt dan ook voor een stuk aan het feit dat mensen die worstelen met overgewicht toch zoete dranken en voeding kunnen (blijven) consumeren. En dat zonder het risico meer calorieën op te nemen in vergelijking met de suiker bevattende tegenhangers. De meest bekende zoetstoffen zijn stevia en aspartaam, die je bijvoorbeeld in light frisdranken terugvindt.

Hoe herken je zoetstof? 

Staat er zero of light op je frisdrankverpakking? Dan wijst dat op het gebruik van zoetstoffen. Aanduidingen zoals ‘30% minder suiker’ kunnen wijzen op een gecombineerd gebruik van suiker en zoetstoffen. Maar wil je echt weten wat er precies in je drankje of ander product zit? Dan geeft de lijst met ingrediënten uitsluitsel.

Hoeveel zoetstoffen mag ik gebruiken?

De hoeveelheid voedingsmiddelen, bijvoorbeeld frisdrank, die je kan consumeren zonder de ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) te overschrijden is afhankelijk van het lichaamsgewicht en van het voedingsmiddel zelf (afhankelijk van de zoetstoffen gebruikt in het voedingsmiddel).

Uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat de Belgische bevolking geen risico loopt op blootstelling aan zoetstofniveaus die de vastgelegde ADI overschrijden, dit geldt ook voor kwetsbare subgroepen zoals diabetici.

Zijn zoetstoffen gezond of niet?

Vanuit het oogpunt van voedselveiligheid is er geen probleem met het gebruik van zoetstoffen in normale hoeveelheden. Als je gewicht wil verliezen kunnen voedingsmiddelen op basis van zoetstoffen (zoals frisdrank) een groot verschil maken. Dit geldt uiteraard enkel als je de ’uitgespaarde calorieën’ niet compenseert. Hier let je ook best op dat door smaakontwikkeling en gewenning geen andere zoete voorkeuren ontstaan.

Zoetstoffen kunnen echter niet gezond genoemd worden in die zin dat ze geen toegevoegde (voedings)waarde aanbrengen. Het blijft beter om water te kiezen boven light frisdrank of een natuur yoghurt boven een gezoete yoghurt. Over de mogelijke fysiologische effecten van zoetstoffen zijn er nog geen eenduidige wetenschappelijke bewijzen. 

Meer weten over zoetstoffen

Bron: VIGeZ vzw