Delen

Actieve voedingsdriehoek op z'n kop!

De actieve voedingsdriehoek bestaat 20 jaar. Op deze verjaardag lanceert het Vlaams Instituut Gezond Leven de volledig vernieuwde versie van het Vlaamse voorlichtingsmodel voor voeding, beweging en lang stilzitten. Het resultaat: een voedings- én bewegingsdriehoek. 

Driehoek op zijn kop

De nieuwe voedingsdriehoek staat letterlijk op zijn kop. Daarnaast werd de inhoud nog eens helemaal door elkaar geschud. In de nieuwe voedingsdriehoek staan voedingsmiddelen gerangschikt volgens hun effect op onze gezondheid. Er werd ook rekening gehouden met milieuaspecten en onze actuele voedingsgewoonten.
 

Meer plantaardig dan dierlijk

Voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, zoals groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten hebben bewezen gezondheidsvoordelen en nemen daarom de toppositie in. We eten er over het algemeen nog te weinig van. Ze zouden de basis moeten vormen van onze maaltijden, aangevuld met kleinere hoeveelheden voedsel van dierlijke oorsprong zoals vis, melkproducten of vlees. Gezond Leven raadt aan om minder vlees te eten, en te denken aan alternatieven zoals peulvruchten en vleesvervangers (zoals tofu en tempé). Zo’n voedingspatroon is de beste keuze voor jezelf én het milieu.
 

Zo weinig mogelijk bewerkte voeding

De voedingsdriehoek geeft de voorkeur aan voeding die weinig of niet bewerkt is, zoals vers fruit in plaats van fruitsap of volkoren brood in plaats van wit brood. Voedingsmiddelen die overbodig zijn en in sommige gevallen zelfs bewezen ongunstig voor de gezondheid worden expliciet buiten de driehoek in de rode bol geplaatst. Het gaat vaak om zogenaamde ‘ultrabewerkte’ producten rijk aan toegevoegde suiker, vet of zout. Hiertoe behoren onder andere koekjes, chips, frisdrank, alcohol, maar ook bewerkte vleeswaren zoals salami of gerookt spek. 
 
“We willen van de Vlaming ‘betere eters’ maken: je mag nog altijd alles eten, maar van bepaalde producten minder en met mate”, zegt Loes Neven van Gezondleven.be.
 

Voor het eerst een bewegingsdriehoek 

Terwijl voeding en beweging in de actieve voedingsdriehoek samen een plaats kregen, is er nu een aparte bewegingsdriehoek. Voor het eerst krijgt ‘lang stilzitten’ een plaats als volwaardig gezondheidsthema. Want ook al beweeg je veel, het is even belangrijk dat je niet te veel stilzit, en ook niet aan één stuk. Daarom is lang stilzitten oranje gekleurd. De bewegingsdriehoek raadt aan elk halfuur even recht te staan, een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje. Daarnaast zegt de bewegingsdriehoek dat je best licht, matig en hoog intensief beweegt.
 

Niet alleen wat, maar vooral ook hoe

Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil aan de hand van de voedings- en bewegingsdriehoek niet alleen vertellen wat je best eet en hoeveel je best beweegt om gezond te zijn, maar ook hoe je dat precies doet. “De meerderheid van de Vlamingen weet dat bijvoorbeeld groenten of voldoende bewegen gezond zijn. Maar toch eten we met z’n allen nog veel te ongezond, en bewegen we nog te weinig. Daarom hebben we op onze website gezondleven.be ook concrete info en tips voorzien waarmee de Vlaming willen helpen om gezonder te eten en meer te bewegen. Wat onze belangrijkste hoofddoelstelling is”, licht Liesbet Dejaegere van Gezondleven.be toe.

Meer info, tips & tricks op www.gezondleven.be