De actieve voedingsdriehoek


Wat eet je best elke dag en hoeveel moet je bewegen? Je haalt het uit de actieve voedingsdriehoek. Mooi overzichtelijk en ondubbelzinnig.


De aanbevelingen zijn voor iedereen vanaf 6 jaar. Maar doe je zwaar werk, een intensieve sport of volg je een dieet? Raadpleeg dan een diëtist(e) voor een advies op maat. Die helpt je bij de keuze, hoeveelheid en variatie van voedingsmiddelen.






Opbouw van de driehoek


De actieve voedingsdriehoek bestaat uit 9 groepen: lichaamsbeweging, 7 voedingsgroepen en de restgroep. De gekleurde voedingsgroepen zijn onmisbaar in een evenwichtige voeding. Het topje van de actieve voedingsdriehoek, de restgroep, is een extraatje.

Merk op: ook ‘lang zitten’ is opgenomen in de restgroep. Je vermijdt dit best, zelfs als je tijdens de dag veel beweegt.

Binnen elke voedingsgroep wordt nog een onderscheid gemaakt tussen producten die je bij voorkeur kiest en producten die je beter beperkt (middenweg).

Zo gebruik je de actieve voedingsdriehoek


De opbouw van de actieve voedingsdriehoek is gebaseerd op 3 basisprincipes voor gezonde voeding:

Evenwicht

De ene groep is groter dan de andere. De grootte van de groep geeft aan hoeveel je elke dag nodig hebt van deze voedingsmiddelen. Je hebt bijvoorbeeld veel minder smeer- en bereidingsvet nodig dan aardappelen en graanproducten.

Variatie

Eén voedingsmiddel bevat nooit alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Afwisselen is dus de boodschap. Niet alleen tussen de verschillende groepen, maar ook binnen elke groep. Kies je elke dag wortelen uit de groentegroep, dan voldoe je misschien wel aan de aanbeveling om 300 g groenten te eten, maar je mist nuttige stoffen die in andere groenten zitten.

Met mate

Respecteer binnen elke groep van voedingsmiddelen de aanbevolen hoeveelheden. Ook al staat een voedingsmiddel bekend als gezond en passend in een evenwichtige voeding: te veel is te veel. Eet bijvoorbeeld niet meer dan 3 stukken fruit per dag. Te grote porties of hoeveelheden van eender welk voedingsmiddel kunnen tot overgewicht leiden.

Hoeveel je nodig hebt uit elke groep hangt onder andere af van je leeftijd. Bekijk de tabel met de aanbevelingen per leeftijdsgroep.

Wil je weten of je leeft volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek? Doe dan de test op www.mijndriehoek.be en krijg advies op maat.

Lichaamsbeweging Groenten Vlees, vis en vervangproducten
Water Fruit Smeer- en bereidingsvet
Graanproducten en aardappelen Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten Restgroep