Beweeg je gezond

Dagelijks 30 minuten bewegen aan minimaal matige intensiteit, beschermt tegen verschillende ziekten en levert ook andere voordelen:

B

loeddruk verlagen: een actieve leefstijl voorkomt het risico op hypertensie (te hoge bloeddruk) en helpt om een te hoge bloeddruk te verminderen.

E

rnstige ziekten voorkomen: een actieve leefstijl zorgt ook voor een kleiner risico op verschillende aandoeningen, in de eerste plaats diabetes type 2, heupbreuken en hart en vaatziekten (door een verlaging van bloeddruk en cholesterolgehalte). Bij grotere hoeveelheden matige en intensieve beweging per dag (bv. 60 minuten) verkleint ook de kans op depressie en borst- en darmkankers.

W

erken aan een gezond lichaamsgewicht. Combineer lichaamsbeweging altijd met een gezonde en evenwichtige voeding.

E

motionele en sociale balans in evenwicht te houden. Een actieve leefstijl laat je toe om:
 
  • rustiger adem te halen waardoor je je emoties onder controle houdt;
  • beter om te gaan met stress;
  • minder depressieve gevoelens te ervaren;
  • meer sociale contacten te leggen bv. via de sportclub, een georganiseerd beweegevenement,...

E

nergie verhogen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar van matig tot intensieve beweging krijg je juist energie.

Om levensenergie op te bouwen zijn naast beweging nog 5 andere elementen belangrijk: houding (correcte lichaamshouding), gezonde voeding, verzorging van je lichaam, ontspanning, en controle van je ademhaling.

Het kost misschien energie om je bewegingsgedrag te veranderen, maar naarmate je er meer plezier (en voldoening) in vindt, krijg je ook meer energie. Inspanning en ontspanning raken dan in balans.
 

G

eeft je een goede fitheid. Beweging laat je toe om te werken aan je fitheid die wordt gekenmerkt door de letters LEUKS: Lenigheid, Evenwicht, Uithouding, Kracht, en Snelheid.
 

Deze voordelen leiden er ook toe dat het risico op sterfte kleiner is dankzij lichaamsbeweging. Ter illustratie: onderzoek wijst uit dat personen die dagelijks 30 minuten matig tot intensief bewegen, meer dan 3 jaar langer leven dan personen die dat niet doen.