Fruit

In deze groep vind je alle vormen van fruit: vers, gedroogd, moes en sap. Maar vers fruit heeft de absolute voorkeur. Het is een bron van vezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast bevat fruit fructose of vruchtensuiker. Net zoals bij groenten geldt ook hier: wissel af tussen de verschillende soorten.

Kies bij voorkeur Kies als middenweg
Vers fruit en diepvriesfruit zonder toegevoegde suiker Blikfruit (op siroop of eigen sap)
Vruchtenmoes
Fruitsap, smoothies
Gedroogd fruit

Hoeveel fruit eet je best per dag?


Eet elke dag 2 stukken fruit, wat neerkomt op ongeveer 250 g. Het is ideaal als dessert of tussendoortje, maar kan ook perfect op brood. Denk maar aan banaan, aardbeien of appelmoes.

Kan je vers fruit vervangen door fruitsappen en smoothies?


Vers fruit heeft verschillende voordelen ten opzichte van de verwerkte vormen. Fruitsappen en smoothies hebben minder vezels, leveren in verhouding meer energie en vullen minder dan vers fruit. Qua energie is een glas fruitsap vergelijkbaar met een glas frisdrank. Drink dus maar af en toe fruitsap en smoothies.

Wat zit er niet in deze groep?


  • Confituur, stroop en honing
  • Fruitsap met toegevoegde suiker

Door het hoge suikergehalte vind je deze producten in de restgroep.