Groenten

In deze groep zitten alle soorten groenten, rauw of bereid. Ze zijn een bron van vezels, vitaminen en mineralen, en tegelijk zijn ze arm aan calorieën. Er zijn zoveel soorten en kleuren, dat je best kan afwisselen. Zo geniet je van verschillende gezonde voedingsstoffen. Kies ook voor de seizoensgroenten. Ze zijn goedkoper én hebben meer smaak.

Kies bij voorkeur Kies als middenweg
Verse groenten en diepvriesgroenten zonder toegevoegd zout, room of saus

Soep rijk aan groenten (minstens 400 g per liter) en arm aan zout
Groenten met toegevoegd zout, room of saus

Groenten in blik, groentesap (toegevoegd zout)

Soep met minder dan 400 g groenten per liter
 

Hoeveel groenten eet je best per dag?


Elke dag 300 g is een richtlijn, maar groenten kan je nooit te veel eten. Neem een half bord groenten bij de warme maaltijd en eet daarnaast rauwkost of een kom groentesoep bij de boterham. Een wortel of wat kerstomaatjes kunnen ook perfect als tussendoortje.

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe je elke dag voldoende groenten eet:

  • 1 tomaat + 5 eetlepels gekookte wortelen
  • 1 stronkje rauw witloof + 5 eetlepels gestoomde prei
  • 1 klein bordje sla + 5 schijfjes tomaat + 2 eetlepels komkommer + 4 eetlepels gekookte snijbonen
  • 1 belegd broodje met sla, schijfjes tomaat en komkommer (ongeveer 50 g) + 10 eetlepels rode kool bij de warme maaltijd
  • 8 kerstomaatjes (100 g) + 4 eetlepels bloemkool en broccoli + kom groentesoep

Zijn oplossoepjes even gezond als verse soep?


Oplossoepjes bevatten veel zout en weinig groenten. Kies daarom liever voor verse groentesoep. Een kom soep (200 ml) levert al snel 80 tot 100 g groenten wanneer je ze bereidt met 400 g groenten per liter water of bouillon. Let wel op met bouillonblokjes die rijk zijn aan zout. Gebruik niet meer dan 1 blokje per liter water en voeg geen extra zout toe. Breng op smaak met kruiden en specerijen.

Wat zit er niet in deze groep?


Oplossoepjes kunnen groenten niet vervangen en horen thuis in de restgroep. Ook groenteburgers en peulvruchten zoals bonen en kikkererwten zitten niet in deze groep. Ze bevatten veel eiwitten en zijn daarom een vervangproduct voor vlees.