Restgroep

Deze groep bevat alles wat niet nodig is in een gezond voedingspatroon:

  • Snoep, chocolade en suiker
  • Frisdranken en energiedranken
  • Koekjes en gebak
  • Gefrituurde aardappelgerechten: frieten, kroketten, chips, ...
  • Sauzen: mayonaise, ketchup, mosterd, ...
  • Zoet broodbeleg: confituur, chocopasta, stroop, honing, ...
  • Alcoholische dranken
  • Desserts op basis van room

Ook langdurige zittende activiteiten behoren tot de restgroep. Want tv kijken, computeren, en andere bezigheden met elektronische media zijn niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Waarom moeten we deze groep beperken?


Voedingsmiddelen uit de restgroep zijn dikmakers en er zit weinig of niets gezonds in.

Ook langdurig zitten is niet bepaald goed voor het lichaam. Algemeen wordt langdurig zitten best vermeden door elke half uurtje recht te staan. Voor peuters (>2 jaar) wordt televisie kijken afgeraden. Voor kinderen en jongeren (6-18 jaar) wordt het gebruik van televisie en andere elektronische media buiten de schooluren best beperkt ot maximum twee uur per dag.

Hoeveel mag je er per dag van eten?


Zo weinig mogelijk, maximum 250 kcal per dag. Dat komt bijvoorbeeld overeen met:

  • een klein zakje chips

    of
     
  • een chocoladereep

    of
     
  • twee glazen wijn

Let op: binnen de restgroep is er een verschil tussen een betere en een minder goede keuze. Kies bijvoorbeeld liever confituur in plaats van chocopasta. Peperkoek of een droge koek is een betere keuze dan een wafel of een chocoladekoek.