Smeer- en bereidingsvet

Deze groep bevat alle vetten die je gebruikt om op de boterham te smeren of om mee te koken. Ze leveren vitamine A, D en E en enkele vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken.

Kies bij voorkeur Kies als middenweg
Smeer- en bereidingsvetten rijk aan onverzadigde vetzuren: vloeibaar of zacht wanneer ze uit de koelkast komen

Vb. minarine, zachte margarine, alle soorten olie
Smeer- en bereidingsvetten rijk aan verzadigde vetzuren: hard en moeilijk smeerbaar uit de koelkast

Vb: boter, plantaardigde margarine, frituurvet

Hoeveel moet je er per dag van eten?


Vet levert veel energie en daarom moeten we er zuinig mee zijn:

  • een mespuntje smeervet per snede brood
  • een eetlepel bereidingsvet per persoon bij de bereiding van de warme maaltijd
     

Welke zijn gezonde en ongezonde vetten?


Verzadigde vetten verhogen de slechte cholesterol en zijn dus niet zo gezond. Onverzadigde vetten werken juist andersom: ze beschermen ons hart en onze bloedvaten.

Hoe herken je ze?


Verzadigde vetten zijn hard en moeilijk smeerbaar als ze uit de koelkast komen. Denk maar aan boter of margarine in een wikkel. Producten rijk aan onverzadigde vetten zijn eerder zacht tot vloeibaar: minarine of (zachte) margarine in een vlootje, olie, vloeibaar product voor bakken en braden. Let ook altijd op de verpakking.