Water

In deze groep zitten alle dranken die voor vocht zorgen en die weinig of geen calorieën bevatten. Water is onmisbaar voor ons lichaam. Het vocht dat je verliest door naar het toilet te gaan, door te ademen en te zweten, moet je elke dag aanvullen door te drinken.

Kies bij voorkeur Kies als middenweg
Water: plat of bruisend Koffie (zonder toevoegingen)
Thee (zonder toevoegingen)
Light frisdranken





Hoeveel water moet je elke dag drinken?


Water zit in voedsel en dranken. Uit voeding - denk aan groenten, fruit en melkproducten - haal je ongeveer 1 liter. Daarnaast moet je nog 1,5 liter drinken per dag, liefst water. Bij sport, zwaar werk of warm weer verlies je meer vocht dan normaal en moet je nog meer drinken.

Zo kom je aan 1,5 liter per dag (1 glas = 200 ml):

Ontbijt: 1 glas water + 1 glas halfvolle melk/1 kop koffie of thee
Tussendoor: 1 glas water + 1 kop koffie of thee
Middagmaal: 1 glas water + 1 glas halfvolle melk/1 kop koffie of thee
Tussendoor: 1 glas water
Avondmaal: 2 glazen water
Tussendoor: 1 glas water

En wat met de andere dranken?


Melk, fruitsap, alcohol, enz. horen in andere groepen van de actieve voedingsdriehoek, omdat ze nog andere voedingsstoffen bevatten.

  • Melk levert eiwitten en calcium (groep melk en calciumverrijkte sojaproducten)
  • Fruitsap levert vitamine C en vezels (groep fruit)
  • Groentesoep levert vezels en verschillende vitaminen en mineralen (groep groenten)
  • Frisdranken, energiedranken en alcoholische dranken leveren vooral veel calorieën en niets dat we echt nodig hebben (restgroep)

Light frisdranken bevatten geen suiker maar kunstmatige zoetstoffen en zijn daarom een gezondere keuze dan gewone frisdranken. Maar je drinkt er beter ook niet meer dan 0,5 liter per dag van. En denk eraan: light frisdranken zijn, net zoals gewone frisdranken, slecht voor je gebit. Drink je ze, wacht dan een half uur vooraleer je je tanden poetst.