Energiebalans

Net zoals een auto brandstof nodig heeft om te rijden, heeft ons lichaam energie nodig om te functioneren. Die energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal) of kilojoule (kJ) en we halen ze uit de koolhydraten, vetten en eiwitten in ons voedsel.

Hoeveel energie hebben we nu elke dag nodig? Heel eenvoudig: zoveel als dat we verbruiken door onder andere lichaamsbeweging. Eten we meer dan nodig, dan stijgt het lichaamsgewicht en verdikken we. In het omgekeerde geval daalt ons lichaamsgewicht en vermageren we. De kunst is dus om onze energie-inname en -verbruik in evenwicht te houden. Dit is de zogenaamde ‘energiebalans’.

Waarvoor heeft ons lichaam energie nodig?


Stofwisseling in rust

De meeste energie die we innemen, wordt besteed aan de werking van ons lichaam in rust: voor onze hartslag, ademhaling en om onze lichaamstemperatuur rond de 37°C te houden. Zelfs als we slapen, verbruiken we energie. Dit noemen we de ruststofwisseling of basaal metabolisme.

Deze energiebehoefte in rust is voor iedereen anders en hangt af van onze lengte, gewicht, leeftijd en geslacht. Ook spieren verbruiken in rust meer energie dan vetweefsel.

Vertering

Het voedsel dat we eten wordt verteerd en omgezet in energie, maar ook voor het verteren zelf verbruikt ons lichaam energie.

Lichamelijke activiteiten

Dit zijn activiteiten waarbij ons lichaam in beweging is: stappen, sporten, werken, het huishouden doen ...

Deze 3 factoren samen bepalen onze dagelijkse, totale energiebehoefte. De eerste 2 factoren zijn vrij stabiel. Wat je verbruikt door lichamelijke activiteiten, heb je zelf in de hand. Vrouwen verbruiken gemiddeld 2000 kcal per dag, mannen 2500 kcal.