Gezond vermageren

Wil je vermageren, dan moet je energie-inname dalen ten opzichte van je verbruik. Belangrijk hierbij is dat je het volhoudt. Bovendien kan je gefrustreerd geraken wanneer je gewicht minder snel daalt dan verwacht en verhoogt de kans dat je in je oude eetgewoonten hervalt.

Een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon, samen met voldoende lichaamsbeweging, biedt de beste garanties voor een gezond gewicht op lange termijn. Om voldoende te bewegen, kies je best voor meer activiteiten die je kan inpassen in je dagelijkse leven (bv. meer stappen/fietsen naar winkel, school of werk), die je plezier doen beleven, en die je samen met een beweegpartner kan doen. Wat voeding betreft: kies producten met weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen zoals groenten, fruit, gekookte aardappelen, volkoren graanproducten, een mager stukje vlees en magere of halfvolle melk en melkproducten.

Regelmatig vis eten in plaats van vlees is goed voor je gezondheid. Beperk het gebruik van vet- en suikerrijke producten zoals zoetigheden, snacks en sauzen. 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes per dag brengen de nodige regelmaat in je eetpatroon. Let ook op de grootte van de porties. Calorieën blijven calorieën, waar ze ook vandaan komen.

Jojo-effect


Als je dieet, vermager je. Tot zover het goede nieuws. Want eet je veel minder dan dat je nodig hebt, dan is dit een alarmsignaal voor je lichaam. Dan zal als bescherming je stofwisseling in rust terugschroeven en op waakvlam zetten. Herval je na je dieet in je oude eetgewoontes, in plaats van over te schakelen op aangepaste, evenwichtige voeding, dan zal je lichaam die extra calorieën niet onmiddellijk verbruiken. De kilo’s komen er in geen tijd weer bij. Gevolg: je gaat weer drastisch diëten, enz. Dit op en neer gaan van je gewicht is het jojo-effect en absoluut te vermijden.

Maaltijdvervangers


Maaltijdvervangers in de vorm van shakes, repen of kant-en-klare drankjes worden gepromoot om af te slanken. Ze kunnen - in bepaalde gevallen - helpen bij gewichtsverlies, maar zijn zeker geen wondermiddelen. Bovendien hebben ze enkele nadelen:

  • Ze worden doorgaans maar voor korte duur gebruikt, terwijl je je eetgedrag lange tijd moet kunnen volhouden om duurzaam af te slanken.
  • Je gebruikt ze best onder begeleiding van een arts.
  • Ze kunnen geen evenwichtige en gevarieerde voeding vervangen.
  • De producten zijn duur.