Tips voor in de supermarkt

Zo doe je bewust je boodschappen en vul je je voorraad gezonde voeding aan:

Bereid je voor! 

Stel een weekmenu op en controleer je voorraden. Maak op basis hiervan een boodschappenlijstje.

Ken je supermarkt

Ga recht op je doel af en slenter niet door elke rij. Zo voorkom je dat je met een volle kar aan de kassa komt, terwijl er maar 5 dingen op je lijstje stonden...

Ga alleen

Om niet-geplande aankopen te beperken, laat je de kindjes thuis... bij je snoeper van een partner!

Lees het etiket!

Neem de tijd om het etiket te bekijken. Let op voor termen als verzadigd vet, suiker (of glucose) en zout (of natrium). Vertrouw niet enkel op aanduidingen als ‘light’ en ‘0%’.

Niet met een lege maag

Een beetje een cliché maar nog steeds een feit: honger doet kopen!

Beperk kant-en-klaar

Kant-en-klare producten zijn vaak bronnen van vet, suiker en zout. Bovendien is zelfgemaakt een stuk goedkoper.

Probeer eens iets nieuws

Maak eens een andere groente klaar of koop een fruitsoort die je nog niet kent. Variatie is één van de pijlers van gezonde voeding.

Let op met grote hoeveelheden

Grote hoeveelheden zijn in verhouding goedkoper, maar heb je echt zoveel nodig? Voor producten met een lange houdbaarheidsdatum zoals water, deegwaren, peulvruchten kan dit wel interessant zijn.

Koop seizoensgroenten en –fruit

Het heeft alleen maar voordelen: goedkoper, meer smaak, meer vitaminen en beter voor het milieu.

Beter vriesvers 

Verse groenten krijgen de voorkeur. Maar groenten uit de diepvries zijn wel beter dan de verlepte sla en gedeukte tomaten die al een week in de koelkast liggen.