Volwassenen

Onderzoek wijst uit dat volwassenen onvoldoende bewegen en te weinig groenten en fruit eten. Hoe zit het met de rest van hun eet- en leefgewoonten?

Lichaamsbeweging 


Slechts 46% van de Vlamingen beweegt voldoende om daar gezondheidsvoordelen uit te halen. Om dit te bereiken moet je dagelijks minimaal 30 minuten matig bewegen of minimaal 3 dagen per week minstens 20 minuten intensief bewegen. Vrouwen zijn bovendien minder actief dan mannen, al geldt dat niet voor ouderen.

Water


Vlamingen drinken gemiddeld 1,2 liter dranken uit de watergroep (water, koffie, thee en bouillon). Dit is 80% van de aanbevolen 1,5 liter per dag. Van de 1,2 liter wordt 615 ml via water ingenomen, terwijl het aanbevolen is om minimaal 1 liter water te drinken.

Aardappelen en graanproducten


Brood, beschuiten of ontbijtgranen worden nog te weinig gegeten. Gemiddeld eten Vlamingen 82% (= 144 g of 4 sneden) van de minimumaanbeveling voor brood (5 sneden of 175 g). Met de inname van gemiddeld 284 g aardappelen of deegwaren per dag, ligt dit binnen de grenzen van de aanbeveling (210-350 g aardappelen of 3 tot 5 stuks aardappelen). Mannen consumeren gemiddeld meer uit de groep aardappelen en graanproducten dan vrouwen. Volkorenproducten hebben de voorkeur.  Groenten Je eet best elke dag 300 g groenten. De gebruikelijke inname van 145 g per dag is ondermaats. Dit geldt voor alle bevolkings- en leeftijdsgroepen. Gemiddeld eten we dagelijks een portie van 101 ml soep of –sap. Dit kan een kleine extra portie groenten opleveren.

In het Vlaams Gewest is er geen groot verschil tussen mannen (86%) en vrouwen (88%) wat betreft de dagelijkse consumptie van groenten. Dit is ook zo wat betreft de hoeveelheid per dag (minstens 200g): respectievelijk 68% en 65%.

Mannen en vrouwen tussen 15 en 24 jaar eten het minst vaak groenten (80%), terwijl 90% van de 55- tot 64-jarigen aangeeft elke dag groenten te eten.

Fruit


De gebruikelijk fruitinname is amper 120 gram of net geen stuk fruit per dag. Terwijl de minimumaanbeveling 250 gram bedraagt. Worden fruitsappen meegerekend, dan is de gemiddelde inname 176 gram per dag. Vers fruit heeft de voorkeur.

Mannen (62%) eten in vergelijking met vrouwen (70%) minder vaak elke dag fruit. Bovendien zijn er meer vrouwen (42%) die minstens 2 porties fruit per dag eten dan mannen (35%). In de leeftijdsgroep 15-24 jaar eet minder dan de helft (47%) van de populatie dagelijks fruit, om daarna terug toe te nemen.

Mensen met een opleiding hoger onderwijs (70%) geven vaker aan dagelijks fruit te eten. Het verschil met de andere opleidingsniveaus is opvallend. Ook is het percentage mensen dat minstens 2 porties fruit per dag eet opmerkelijk hoger bij diegenen met een diploma hoger onderwijs (43%) in vergelijking met de lagere opleidingsniveaus.

Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten 


Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten worden, behalve kaas, te weinig ingenomen. De gebruikelijke inname is 158 g per dag of gemiddeld 1 glas. Dit komt overeen met 35% van het aanbevolen minimum van 450 ml. De gemiddelde inname van kaasproducten is 30 gram per dag en ligt binnen de aanbevelingen van 1 à 2 sneden (max. 40 g/dag). De inname van kaas is lager bij vrouwen dan bij mannen en stijgt met het opleidingsniveau. Kaas wordt omwille van het gehalte aan totaal vet en verzadigd vet best niet als vervangmiddel van melk gebruikt. Eet bij voorkeur magere kaas en magere tot halfvolle melkproducten.

Vlees, vis, eieren en vervangproducten 


De Vlaming eet per dag in totaal 161 gram van deze groep. Daarvan zijn 117 g vleesproducten, 27 g vis, 11 g eieren en 6 g vervangproducten zoals peulvruchten. De meerderheid van de bevolking eet minstens 1x per week vis. Slechts 3,5% eet nooit vis. Mannen consumeren meer van deze groep dan vrouwen.
Je eet dagelijks beter niet meer dan 100 g vlees, vis, eieren en vervangproducten. We eten dus 1,6 maal te veel uit deze groep. Maar van vis – zelfs in vette vorm - mogen we meer eten, net zoals van vervangproducten.

Smeer- en bereidingsvetten 


Voor smeer- en bereidingsvetten komt de gebruikte hoeveelheid aan smeervet overeen met het aantal boterhammen dat je eet.
Restgroep Voedingsmiddelen uit de restgroep (gesuikerde en alcoholische dranken, koek en gebak, sauzen, …) zijn niet nodig in een evenwichtig voedingspatroon. Het is niet realistisch en haalbaar om helemaal niets uit deze groep te eten, toch beperken we dit best zo veel mogelijk. De gemiddelde inname uit de restgroep is 645 kcal per dag en bedraagt 28% van de totale energie-inname. Terwijl maximum 250 kcal aanbevolen is.