Koolhydraten

Deze groep voedingsstoffen kan je onderverdelen in enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten enerzijds en meervoudige koolhydraten anderzijds.













Enkel- en tweevoudige koolhydraten


Dit zijn de suikers en zitten van nature in fruit (fructose) en melk (lactose). De suiker die we toevoegen aan voedingsmiddelen, wordt gewonnen uit suikerbieten of suikerriet. Andere benamingen zijn sucrose, sacharose of kristalsuiker. Glucose of druivensuiker is de belangrijkste energiebron van onze lichaamscellen.

Opgelet met toegevoegde suiker!


We eten te veel koolhydraten in de vorm van suiker. Het gaat dan niet zozeer om de suiker die voorkomt in fruit en melk, maar om de suiker die wij of de industrie toevoegen aan allerlei producten: het klontje in de koffie of thee en de suiker die in producten zit zoals koekjes, gebak, snoep, frisdranken, zoet broodbeleg, gesuikerde melkproducten, roomijs,… In een blikje frisdrank zitten maar liefst 7 klontjes suiker en een snoepje is vaak puur suiker.

Om na te gaan of er suiker werd toegevoegd aan een product, kijk je naar de ingrediëntenlijst. Zoek naar termen als (kristal)suiker, glucose(stroop), sacharose, rietsuiker, sucrose, honing, dextrose, fructose.

Meervoudige koolhydraten


Deze worden ook wel complexe koolhydraten genoemd. Ze komen voor in granen (brood, rijst, deegwaren,...), aardappelen, peulvruchten en groenten, en ze smaken niet zoet.

Meervoudige koolhydraten kunnen verder onderverdeeld worden in verteerbare koolhydraten of zetmeel en niet-verteerbare koolhydraten of voedingsvezels.

De verteerbare koolhydraten moeten afgebroken worden tot glucose vooraleer ons lichaam ze kan gebruiken als brandstof.

Koolhydraten als energiebron


Enkelvoudige of tweevoudige koolhydraten zet het lichaam snel om in glucose. Dit zorgt voor een snelle stijging, maar ook voor een snelle daling van onze bloedsuikerspiegel. Deze koolhydraten geven dus vlug energie maar niet voor lang.

De meervoudige koolhydraten verteren we traag. Ons lichaam breekt ze langzaam af tot glucose en de bloedsuikerspiegel stijgt langzaam en neemt langzaam weer af. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam de opgenomen energie gedurende lange tijd kan aanspreken.

De meervoudige koolhydraten krijgen daarom de voorkeur, vooral wanneer het gaat om een vetarm en vezelrijk product zoals volkorenbrood. Het teveel aan glucose dat niet als energiebron kan worden gebruikt, wordt omgezet in vet.