Vitaminen


Vitaminen zijn onmisbaar voor veel processen in het lichaam. Naargelang hun oplosbaarheid maken we onderscheid tussen vetoplosbare vitaminen (vitamine A, D, E en K) en wateroplosbare vitaminen (vitamine C en alle B-vitaminen).

Overzicht vitaminen:

Vitamine Functie Bron
Vetoplosbare vitaminen    
Vitamine A Bouwsteen van een pigment in het oog (nodig om te zien in het schemerdonker)
Groei van tanden en botten
Vorming en onderhoud van huid, haar en slijmvliezen
Bescherming tegen infecties
Bèta-caroteen (voorloper van vitamine A): groene bladgroenten, oranje groenten, oranje-geel fruit
Vitamine A: lever, volle melkproducten, vette vis, smeer- en bereidingsvetten
Vitamine D Groei van tanden en botten (calciumabsorptie) 
Onderhoud van hartactiviteit en zenuwstel
Blootstelling van de huid aan zonlicht (5-15 minuten per dag)
Voeding: smeer- en bereidingsvetten, volle melkproducten, eigeel, vette vis, lever
Vitamine E Beschermt bloedcellen en weefsels tegen afbraak (antioxidant) Volle granen, bladgroenten, brocolli, fruit, eieren, noten, oliën, smeer- en bereidingsvetten
Vitamine K Bloedstolling
Botmetabolisme
Groene bladgroenten, vlees, lever, volle melkproducten
Wateroplosbare vitaminen    
Vitaminen B1 Koolhydraatvertering
Groei en spierspanning (overdracht van zenuwprikkels)
Aardappelen, bruine rijst, havervlokken, tarwezemelen en -kiemen, groenten, varkensvlees, biergist
Vitamine B2 Vertering van eiwitten, koolhydraten en vetten
Gezond houden van huid en haar
Graanproducten, groene bladgroenten, zuivel, lever, gist
Vitamine B3 = niacine Nodig om energie uit je voeding te halen Vlees, vis, graanproducten, groenten, aardappelen
Vitamine B5 = pantotheenzuur Rol in de vertering, samen met co-enzym A Graanproducten, groenten, melkproducten, vlees
Vitamine B6 Aanmaak lichaamsweefsels
Eiwitvertering
Vlees, vis, eieren, lever, volle graanproducten, peulvruchten, noten
Vitamine B9 = foliumzuur Ontwikkeling genetisch materiaal (belangrijk bij zwangerschap) 
Productie rode bloedcellen
Volle graanproducten, groene groenten (spinazie, brocolli), fruit, eieren, lever, melkproducten 
Vitamine B12 Celontwikkeling en werking zenuwstelsel Enkel in dierlijke producten: vlees, vis, melk, ei
Biotine Vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten Eigeel, lever
Vitamine C Afweer tegen ziektes
Aanmaak van hormonen
Bevordert ijzeropname
(Nieuwe) aardappelen, groenten, fruit